Sabtu, 21 April 2012

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN


Muat turun Rancangan Pengajaran Harian


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA – Tahun 1
Tarikh/Hari : 12 APRIL 2012 / Khamis
Kelas : 1 Dinamik
Mata pelajaran : Bahasa Melayu
Tema : Bersih dan Sihat
Tajuk : Bersihkan Diri
Masa : 8.10 pagi – 9.10 pagi
Tempoh masa : 60 minit
Bilangan Pelajar : 32 orang
Fokus Utama : Standard Kandungan
1.2 Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa iaitu abjad, sukukata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul
Standard Pembelajaran
1.2.4 Mendengar, memahami, menyebut dan mengeja perkataan
yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan
betul dan tepat.
Fokus Sampingan : Standard Kandungan
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat
daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
Standard pembelajaran.

2.2.1Membaca dan memehami perkataan yang mengandungi dua
2.2.1Membaca dan memehami perkataan yang mengandungi dua
atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan
konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.
Objektif : Pada akhir pelajaran ini murid-murid dapat:

  • Mendengar dan mengecam perkaitan yang berkaitan dengan anggota badan dan bukan anggota badan.
  • Menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup yang didengar dengan betul dan tepat.
  • Memahami dengan memberi makna perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata dengan sebutan yang betul.
  • Pengetahuan sedia ada : a) Murid-murid mengamalkan tabiat menjaga kebersihan diri atau melihat tersebut melalui media massa.
  • Konsep : Murid dapat mengecam dan mengeja perkataan yang berkaitan anggota badan
  • Bahan : Lembaran kerja, gambar-gambar anggota badan, kad perkataan, alatan kebersihan (berus gigi, ubat gigi, sabun, syampu) .
  • Nilai : Menjaga kebersihan, berjimat-cermat dan berdisiplin.
 


Langkah/Masa

Isi Pelajaran

Aktiviti Pengajaran Pembelajaran

Catatan

Aktiviti Guru

Aktiviti Murid
Set Induksi
(5 minit)
Murid menyanyikan lagu "Bangun Pagi"Guru memperdengarkan rakaman lagu dan bersoal jawab amalan kebersihan diriMurid menyanyikan lagu dan bersoal-jawab dengan guru.BBM: radio.
Perkembangan
(Langkah 1)
10 minit
Jenis-jenis anggota badan:
- tangan
- hidung
- mulut
- badan
- perut
- leher
Guru menunjukkan beberapa keping gambar
Anggota badan
Murid menyatakan anggota badan mengikut gambar yang ditunjukkanBBM: Gambar
(Langkah 2)
15 minit
Mengkelaskan anggota badan dan bukan anggota badan Guru mempamerkan kad perkataan kepada
semua murid.
 
Guru mengedarkan jadual
Murid mengeja dan membaca
kad perkataan sambil menyentuh anggota badan
Murid melengkapkan jadual dan melekatkan ke buku latihan
BBM: kad perkataan
 
 
Lembaran kerja 1
 
 
 
(Langkah 3)
10 minit
1.Menceritakan cara-cara menjaga kebersihan diri dan peralatan yang selalu digunakan
Mengemukakan soalan:
- Apakah alat yang digunakan untuk menggosok gigi?
- Mengapakah kita mandi menggunakan sabun?
- Apakah alat untuk memotong kuku?
- Berapa kali kita perlu berjumpa doktor gigi?
- Berapa kali
Kamu mandi sehari?
2. Mengeja dan mengeja kad perkataan seterusnya memadankan dengan gambar
3. Murid memadan perkataan dan gambar
1.Guru menyoal murid tentang cara menjaga kebersihan dan alatan digunakan
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Guru mempamerkan kad gambar
 
Guru mengedar
Lembaran kerja
1.Murid menjawab soalan guru.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Murid mengeja kad gambar
 
Murid memadan perkataan dan gambar kemudian mengeja dan membaca dengan sebutan yang betul
BBM: alatan kebersihan
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
kad gambar
 
 
 
Lembaran kerja 2
(Langkah 4)
15 minit
Murid membaca dan memahami petikan
Murid menyata maksud perkataan yang dihitamkan
 
Guru membimbing murid membaca
 
 
Murid membaca petikan dengan sebutan yang betul
Murid membaca dan mengeja perkataan yang dihitamkan secara bergilir-gilir.
Murid bersoal jawab maksud perkataan.
Murid memadankan perkataan
BBM: Petikan 1
Penutup
5 minit
Permainan Bahasa / Kad Taburan suku kataGuru menyedia dan mengedar kad-kad suku kata
Guru menerangkan cara membina perkataan dan menulis jawapan.
Murid menulis jawapan. BBM: Kad suku kata.

 
 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan